De ontwikkeling van een nieuwe Nederlandse conservatieve stem
Jaren voordat ze een invloedrijke thuisonderwijs-promotor werd in het westen van Arkansas, was Taylor Moran een liberale moeder uit Dallas, die op Bernie Sanders stemde. Toen de pandemie uitbrak, werd haar bewust dat de overheid niet in staat was haar gezin te voorzien. Moran, nu 34 jaar oud, beschreef haar ervaringen als vol regels, hysterie en onbegrijpelijke maatregelen. Na een ‘plotselinge spirituele ervaring’ in 2021, bekeerde ze zich tot het christendom en verhuisde ze met haar gezin naar een landelijke omgeving in Arkansas. Haar geloofsontwikkeling bracht haar tevens tot scepsis over de farmaceutische industrie, starre schoolcurricula en het concept gender als sociale constructie. Hoewel haar social media content niet expliciet politiek of religieus is, komen haar overtuigingen wel naar voren in berichten over biologische voeding, haar familieboschool en opvoeding van jongens.
Waarheid versus cultuur: de boodschap van Moran
In een Instagram-bericht uit oktober schreef ze: “Het is moeilijk om een man te zijn – maar ik weet dat het moeilijker is om een jongen te zijn.” Daarbij plaatste ze een video van haar jonge jongens die blootsvoets door het bos rennen, knutselen en over hooirollen springen. Ze benadrukte dat er een poging is in de cultuur om het jongenszijn uit te wissen, alsof er niets speciaals aan is.
De invloed van religieuze en politieke influencers in een post-pandemische wereld
De wereldwijde COVID-19-pandemie leidde ertoe dat veel Amerikaanse moeders, waaronder Moran, begonnen te twijfelen aan de instellingen die zij ooit vertrouwden. Tussen deze twijfels door stapten conservatieve christelijke vrouwen Influencers op, zoals politiekcommentator Allie Beth Stuckey, healing-activist Alex Clark en anti-trans activiste Riley Gaines Barker. Zij mengen religie, verzorgde esthetiek en persoonlijke verhalen om vertrouwen te winnen over onderwerpen variërend van voedingskleurstoffen en vaccins tot transgenderatleten en immigratie. Door gebruik te maken van zorgen van moeders over wat kinderen eten of leren en daarnaast een gevoel van duidelijkheid, gemeenschap en stabiliteit te bieden, creëren zij een toegangspoort tot conservatief politiek engagement dat zij vaak als een spirituele oorlog kaderen.
De boodschap van Stuckey en haar rol in de culturele strijd
Allie Beth Stuckey, 33 jaar oud, gelooft dat duistere krachten betrokken zijn bij discussies over abortus en genderideologie. Sinds 2018 deelt ze via haar populaire podcast “Relatable” conservatief bijbellezen en commentaar. Hoewel haar politieke uitspraken niet subtieler zijn dan die van haar mannelijke collega’s, richt haar vriendelijke en gematigde toon zich vooral op jonge vrouwen. Tijdens de pandemie merkte ze dat veel christelijke vrouwen zich eenzaam voelden en angstig waren om hun overtuigingen te uiten uit vrees voor canceling of veroordeling. Voor velen werd de mandaat voor vaccinatie het keerpunt, onder andere voor Alex Clark, een wellness-influencer uit Scottsdale, Arizona, die haar twijfel over de Covid-vaccinatie baseert op haar publieke scepticisme over de rol van de FDA in de Purdue Pharma opioïdenzaak.
De groeiende invloed van conservatieve mediafiguren
De socioloog Katie Gaddini stelt dat deze verschuiving in de perceptie van медиаfiguren een gevolg is van de pandemie, de Black Lives Matter-protesten en de twijfel over de verkiezingsuitslag van Trump. Clark, ooit bekend als “de ultieme Chicken Nugget-prinses,” behandelt via haar platforms uiteenlopende onderwerpen, van herstelboerderijen tot goddelijke mannelijkheid en tegen food dyes. Haar eigen podcast, die zich nu “Culture Apothecary” noemt, richt zich op welzijn, inclusief bewegingen als Make America Healthy Again, die voedingsmiddelen zoals voedselkleurstoffen en ultra-verwerkte producten afwijzen. Zij en andere influencers, zoals Gaines Barker, benadrukken hiermee traditionele genderrollen en opvoedingswaarden, waarbij zij vaak hun rol als moeder en echtgenote delen, soms zonder dat zij zelf moeder zijn.
Betrouwbaarheid en de rol van persoonlijke verhalen
Klara Clark, 32 jaar, onder meer actief op Instagram, bouwt haar geloofwaardigheid op door persoonlijke ervaringen te delen, zoals haar kritiek op de gezondheidszorg en haar standpunten over transgender kwesties. Riley Gaines Barker, 25 jaar oud, die bekend werd van haar fysieke competitie met transgenderatleet Lia Thomas, koppelt haar activisme aan haar eigen ervaringen in de sport en haar waarnemingen over de invloed van ultrabewerkte voeding op haar vader, die recent overleed. Andere jonge influencers, zoals Gwyn Andrews van Students for Life, benadrukken dat geloofwaardigheid cruciaal is voor het vergroten van hun achterban.
Traditionele genderrollen en morele waarden
Deze influencers balanceren tussen leiderschap zonder feministische labels en het aanhangen van traditionele genderrollen, inclusief het tonen van vrouwelijkheid door middel van uiterlijke verzorging en moederlijke rollen. Volgens Sara Petersen, auteur van “Momfluenced,” bepalen externe tekenen van vrouwelijkheid hun morele autoriteit. Andrews stelt dat deze figuren een helder wereldbeeld presenteren, gebaseerd op bijbelse interpretaties, waarin genderrollen en morele universele waarheden worden geclaimd. Bijvoorbeeld is Stuckey ervan overtuigd dat abortus moord is en dat homoseksualiteit zonde betekent, wat zij onderbouwt met bijbelteksten.
De cultuuroorlog en de spirituele dimensie
Het wereldbeeld van deze influencers weerspiegelt een strijd tussen goed en kwaad, waarbij ‘satanische’ en ‘duistere’ krachten betrokken worden in discussies over onderwerpen als abortus, gender en immigratie. Clark beschouwt de gangbare landbouwpraktijken als ‘ioneding demoniac’, terwijl Gaines Barker transgenderkwesties beschouwt als onderdeel van een ‘spirituele ontwaking’. Tijdens hun conferenties benadrukken zij dat deze strijd plaatsvindt in huizen, buurten, scholen en op het werk en dat de impact hiervan ook zichtbaar is in invloedrijke wetgeving, zoals wetten die transgender sporters uitsluiten of beschermen.
Politiek en invloed op wetgeving
Verschillende staten zoals Georgia en West Virginia hebben wetten aangenomen die transgenders uit sportwedstrijden weren en ‘single-sex spaces’ beschermen, deels geïnspireerd door de invloed van deze influencers. Clark gelooft dat de steun van ‘MAHA-mama’s’ de Republikeinse Partij een krachtige politieke basis geeft, waarbij zij stelt dat ‘boze moeders’ de meest invloedrijke politieke actoren zijn. Hoewel de verkiezingsuitslagen niet expliciet dat effect aantonen, laat een verschuiving in stemgedrag onder jonge vrouwen en evangelisch-christelijke vrouwen zien dat de beweging politiek momentum krijgt.
Radicalisering en morele polarisatie
De toename van het gebruik van polariserende retoriek en het verdedigen van controversiële standpunten leidt tot ernstige bezorgdheid. Gaines Barker noemt haar gebruik van ‘deadnames’ en verkeerde voornaamwoorden voor transgenders ‘waarheid vertellen’, terwijl Clark haar afkeuring uitspreekt over hormonale middelen en beweringen dat voedselkleuren onderdeel zijn van een liberale samenzwering. Stuckey koppelt sociale rechtvaardigheid aan slachtofferimago en veroordeelt de betrokkenheid van christelijke vrouwen bij social justice en raciale kwesties, uit angst dat zulke discussies de maatschappelijke polarisatie verder versterken.
De toekomst van de cultuuroorlog
Voor deze vrouwen is het groeien zonder excuses tonen van hun overtuigingen een teken dat hun beweging effect heeft. Payton McNabb, een jonge conservatieve activiste, ziet de tijd als een ‘cultuuroorlog’ waarin zij meent dat de conservatieven langzaam de overhand krijgen, vooral door de nieuwe openheid in het uiten van controversiële meningen. Het is duidelijk dat, hoewel de politieke impact nog niet altijd in verkiezingsuitslagen wordt teruggezien, de invloed op maatschappelijke normen en morele argumenten aanzienlijk toeneemt.



