Reconstructie van het leven tijdens het ijstijdperk
Een hyperrealistische weergave van het leven in de Pleistocene periode wordt gepresenteerd in de vijfdelige, door computers gemaakte serie “Prehistoric Planet: Ice Age” op Apple TV. Deze serie speelt zich af miljoenen jaren na de uitroeiing van de dinosauriërs en toont een tijd waarin de aarde werd gekenmerkt door ingrijpende systemische veranderingen en een biodiversiteit van vaak nachtmerrieachtige dieren. Zo zijn er carnivore kangaroesaap, 14-voet-tallige beren en armadillo’s groter dan auto’s. De ogen van Sid de luiaard zouden tijdens die periode nog meer uitpuilen.
Innovatieve benadering van prehistorische fauna
Volgens Mike Gunton, mede-uitvoerend producent en senior executive van de gerenommeerde BBC Natural History Unit, is dit de eerste keer dat natuurlijke geschiedenis wordt weergegeven met een zo gedetailleerd en realistisch beeld van deze wezens die zich gedragen en interageren zoals in de serie wordt getoond. De serie combineert cinematografisch vertellen met fotorealistische effecten en de nieuwste wetenschappelijke kennis om de kijkers te verrassen: de neusgaten flapperen, vacht wordt opgeworpen door snellende wind, en wimpers trillen.
Gunton benadrukt dat hij niet wil dat kijkers na één seconde denken: “Het is een CGI-show.” In plaats daarvan wil hij dat ze denken: “Wat voor dier is dat? Waar hebben ze dat gefilmd?”
Meerdere ijstijden en evolutieveranderingen
De filmstijl van de serie imiteert de visuele vocabulaire van bekende documentaire series zoals “Planet Earth” of “Blue Planet”, maar beeldt dieren af die al miljoenen jaren geleden leefden met behulp van de nieuwste digitale technieken. Gunton stelt dat zelfs vijf jaar geleden dergelijke beelden niet mogelijk waren, mede door de snelle technologische vooruitgang op het gebied van visuele effecten.
De serie wordt ingesproken door Tom Hiddleston, bekend van zijn prijswinningen voor de Golden Globe en de Olivier Award, met een originele soundtrack van Hans Zimmer, Anže Rozman en Kara Talve van Bleeding Fingers Music. Co-producent Jon Favreau, bekend van de films “The Jungle Book” en “The Lion King”, keerde zich naar dit project na zijn ervaringen met fotorealistische animaties technologien in zijn eerdere films.
Ontdekkingen over de ijstijd en haar mysteries
Favreau vertelt dat hij onder de indruk was van de fotorealistische beelden die hij tijdens zijn vorige projecten kon realiseren, wat hem ertoe aanzette de realistische aanpak ook voor deze serie toe te passen. Het proces omvatte nauwkeurige digitale reconstructies van de fauna, gebaseerd op uitgebreide fossielenstudies, vooral omdat veel ijstijd-dieren in permanente bevriezing werden vastgelegd. Zo ontdekte hij dat er niet slechts één ijstijd was, maar een serie van acht, waarin ongeveer een kwart van het aardoppervlak bedekt was met ijs, terwijl de rest droog werd en een woestijnachtig landschap vormde, wat een invloed had op de evolutie van dieren.
Verschijningsvormen van ijstijden: een divers scala aan dieren
Tijdens de serie worden verschillende opmerkelijke soorten gepresenteerd, zoals Diprotodon – de grootste buideldieren ooit, met een formaat vergelijkbaar met dat van een renpaard, en verwanten van wombats. Daarnaast worden grote kangaroesaap en een 14-voet-tallige beer getoond. Wat het meest schattig lijkt is een dwergStegodon, dat met een lengte van slechts drie voet meer op een miniatuurolifant lijkt, inclusief een welpje dat slechts 12 inch groot is en met een vlindertje speelt. Volgens Hiddleston betekent een wuifende slurf en staart dat de Stegodon speelgeld wil maken, maar het kleintje gaat in de problemen als een groep van 6-voet-tallige reuzenreigers het jagen. De moeder komt snel te hulp. Hiddleston concludeert dat, in een wereld waar vogels olifanten kunnen opeten, het nooit goed is ver van de moeder weg te dwalen.
Gunton geeft aan dat deze dieren echt aanvoelen als levende wezens, omdat hij ruim 35 jaar ervaring heeft met het filmen en observeren van dieren, hun reacties kent en weet hoe deze gedragingen vast te leggen.
Overgangsperioden en de rol van de mensheid
De serie laat zien dat tijdens de ijstijd de zeeniveau daalde, waardoor landbruggen ontstonden die Noord- en Zuid-Amerika met elkaar verbonden en een soort dieren-snelweg vormden. Kreten die ontstaan uit deze connecties brachten nieuwe rivalen en voedselbronnen voor de dieren. Het productieproces betrof het gebruik van puppets voor opnamen, die later werden vervangen door digitale effecten, vaak in samenwerking met de firma Framestore en met consultaties van meer dan vijftig ijs- en fauna-specialisten.
Favreau benadrukt dat de meeste dieren die zich aanpasten overleefden tot heden, terwijl vele anderen uitstierven. Het toont een kortstondige overgang in de geschiedenis van de aarde, waarin de veranderingen in relatief korte tijd plaatsvonden, zelfs al duurde dit duizenden jaren.
Wat we leren uit de serie
“Prehistoric Planet: Ice Age” vertelt korte verhaaltjes over elke diersoort, zoals hun jacht, paringsleven, reizen en speels gedrag. Gunton geeft aan dat hij niet geïnteresseerd is in eindeloze achtervolgingsscènes. Hij verkiest om te laten zien hoe een zwangere wollige mammoet die verdwaald is in een sneeuwstorm door haar kudde wordt beschermd. Volgens hem zijn verhalen over complexe relaties en gedragingen van dieren veel boeiender voor het publiek dan de voyeuristische jacht op prooien.



