Oreo heeft aangekondigd dat ze binnenkort suikervrije koekjes op de Amerikaanse markt zullen introduceren. De nieuwe productlijn bestaat uit Oreo Zero Sugar en Oreo Double Stuf Zero Sugar, die vanaf januari beschikbaar zullen zijn in de VS. Deze toevoegingen vormen een blijvend onderdeel van het assortiment van Oreo, aldus het bedrijf.
Dit is de eerste keer dat Mondelez, de producent achter Oreo, suikervrije varianten in de Verenigde Staten verkoopt. Voorheen werden deze koekjes al in Europa en China aangeboden, waar ze al populair zijn. Volgens Mondelez speelt de consument steeds vaker in op wat zij ‘bewust genieten’ noemen, wat volgens het bedrijf een nieuwe marktplek vult voor suikerarme sandwichkoekjes.
De trend naar gezondere snacks
De vraag naar gezondere snackopties is niet nieuw. Uit een recent rapport van de marktonderzoeksfirma Circana blijkt dat een meerderheid van de Amerikanen snacks zoekt die zij als ‘gezond voor hen’ beschouwen. Conagra Brands, dat onder andere popcorn en vleesproducten onder de merknaam Slim Jim produceert, meldde in haar laatst uitgegeven snackrapport dat vooral Millennials en Generatie Z op zoek zijn naar portiecontrole en voedingsgerichte producten.
Een vergelijkbare ontwikkeling is te zien in de verkoopcijfers van andere merken. Coca-Cola Zero Sugar, geïntroduceerd in 2017, steeg vorig jaar met 9 procent in verkoop, terwijl de verkoop van de originele Coca-Cola slechts met 2 procent toenam. Mondelez ondervindt ook concurrentie van Hershey, dat zero sugar varianten van Reese’s Peanut Butter Cups en andere snoepproducten verkoopt, evenals Voortman met haar suikervrije wafels.
De ontwikkeling van de suikervrije Oreos
Volgens Mondelez heeft het vier jaar gekost om de nieuwe suikervrije Oreos te ontwikkelen, zodat de koekjes nog steeds dezelfde smaak zouden behouden als de originele versies. Voor het zoetmiddel maken ze gebruik van maltitol, een soort suikeralcohol die ook voorkomt in fruit en groente; polydextrose, een oplosbare vezel; sucralose, een kunstmatige zoetstof afgeleid van suiker; en acesulfaam kali, een synthetische zoetstof.
Vergelijking van de voedingswaarde
Het vergelijken van de voedingswaardecijfers tussen Zero Sugar en reguliere Oreos is complex, omdat de portiegroottes verschillen. Een portie Oreo Zero Sugar, vastgesteld op 22,6 gram, bevat 90 calorieën, 4,5 gram vet en 16 gram koolhydraten. Een portie reguliere Oreos, gedefinieerd als drie koekjes of 34 gram, levert 160 calorieën, 7 gram vet en 25 gram koolhydraten op.
Het grootste verschil zit in de hoeveelheid toegevoegde suikers. Een portie reguliere Oreos bevat 13 gram toegevoegde suikers, wat 26 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. De suikervrije variant bevat geen toegevoegde suikers.



