Het schilderij dat de wereld voor het eerst kennis liet maken met ‘Star Wars’
De afbeelding en zijn rol in de promotiecampagne
De oorspronkelijke afbeelding, gemaakt met acrylverf en airbrush, verscheen voor het eerst op 13 mei 1977 in krantenadvertenties, iets minder dan twee weken voor de release van de film onder regie van George Lucas. Deze posterbeeldheid gaf voor veel Amerikanen de eerste blik op de afgelegen melkweg, die zich in een ander sterrenstelsel afspeelt. Het beeld toont onder meer Luke Skywalker met een lightsaber, Princess Leia, en Darth Vader die zich op de achtergrond bevindt. Aan de andere zijde zijn X-wing sterrenvaarders en scènes met Han Solo en Skywalker die medailles ontvangen.
De verkoop en de waarde van het kunstwerk
Het schilderij werd recentelijk verkocht bij een veiling via Heritage Auctions, waarbij een bedrag van 3,875 miljoen dollar werd betaald. Opvallend is dat de originele eigenaar, Gary Kurtz, producent van ‘Star Wars’, het werk zelf bewaarde en in zijn kantoor ophing. Later droeg hij het over aan zijn dochter, waarna de familie het aanbood bij de veiling. De veiling breidde eerdere records voor memorabilia uit de filmfranchise aanzienlijk uit en was ook de hoogste voor een filmaffichekunstwerk in het algemeen.
De winnaar van de veiling, wiens identiteit niet bekend is gebleven, plaatste de hoogste bod via de website. De prijs overtreft daarmee onder meer Darth Vader’s lightsaber, dat voor 3,6 miljoen dollar werd verkocht.
De culturele betekenis van het kunstwerk
‘Star Wars’ behoort tot de best verdienen filmfranchises ooit, sinds de start in 1977 met hoofdrolspeler Mark Hamill als Luke Skywalker. De serie omvat niet alleen vervolg- en prequels, maar heeft ook diverse boeken, spin-offs en series voortgebracht. Het schilderij dat nu is verkocht, laat een scène zien met Skywalker, Princess Leia, Darth Vader en de X-wing deelnemers, evenals kleinere details zoals R2-D2 en C-3PO, die later aan het werk werden toegevoegd. Deze toevoegingen en de evolutie van de afbeelding illustreren hoe het kunstwerk zich ontwikkelde en welke elementen uiteindelijk als belangrijk werden beschouwd.
Daarnaast beschouwt men dit schilderij niet enkel als een stuk filmmemorabilia, maar ook als een cultureel artifact en een onderdeel van de Amerikaanse geschiedenis. De emotionele verbondenheid van fans met ‘Star Wars’, gecombineerd met de iconische status van het affiche en de film, speelt een grote rol bij de verkoopprijs. Voor velen raakt het kunstwerk iets diepers dan alleen een afbeelding uit een film, het vertegenwoordigt een essentieel onderdeel van de popcultuur en het collectief geheugen.



