De realiteit van Oekraïne vastgelegd: kunst en oorlog op het strijdtoneel
Europees nieuws

De realiteit van Oekraïne vastgelegd: kunst en oorlog op het strijdtoneel

Een overzicht van een unieke collectie strijdartefacten

In een kelder nabij het Maidanplein in Kiev heeft de Oekraïense straatkunstenaar Maxim Kilderov een collectie bijeengebracht die de oorlog in Oekraïne op een ongebruikelijke manier documenteert. Deze verzameling bestaat uit relikwieën van het slagveld, waaronder verbrande metalen, gescheurde stoffen en persoonlijke spullen van slachtoffers van de oorlog. Deze collectie vormt een unofficial record van de invasie door Rusland en geeft een direct, onvertakt beeld van de gebeurtenissen.

De collectie en symboliek

De objecten in de kelder variëren van lanceertubes voor raketten tot dagboeken van Russische inlichtingofficieren. Russische uniformen hangen aan de donkere muren, terwijl duizenden militaire patches – symbolen van eenheid, verzet en zwart humor – de displayborden bedekken. Kilderov, die 55 dagen onder Russische bezetting doorbracht in Nova Kakhovka, beschouwt deze objecten als bewijzen van een oorlog die niet uitsluitend door officiële vertellingen mag worden bepaald.

Persoonlijke herinneringen en artefacten

De meest persoonlijke items omvatten een smartphone dat door splinters werd doorboord en hierdoor een soldaat redde, vlaggen van militaire eenheden ter herinnering aan operaties in de Zwarte Zee, tekeningen van soldaten en half gevulde pakjes sigaretten. De objecten worden gegoten in de visuele stijl van Kilderov, die lijkt op krabbels met symbolen en boodschappen van verzet.

Het werk en de ideologie van de kunstenaar

Zijn werk bevat onder meer een vijf meter lange voorstelling getiteld “55”, een doolhof van gekleurde lijnen en symbolen dat de dagen onder bezetting vertegenwoordigt. Tijdens die periode hielp hij bij het organiseren van clandestiene hulpnetwerken, livestreamde het leven onder Russische controle en spuitverfde Russisch achtergelaten voertuigen met symbolen van verzet.

“Vanaf dag één begonnen we informatie te delen met mensen in de stad en daarbuiten,” herinnert hij zich. “Op dag 55 kon ik ontsnappen.”

Het kunstenaarschap tijdens oorlogstijd

Na zijn vlucht naar het westen hield Kilderov tentoonstellingen van zijn werken, vaak met QR-codes die linken naar video’s die hij in 2022 had opgenomen. Hij ontwerpt militaire patches, maakt kunst van oorlogsbuit en verkoopt raketbuizen die zijn gerecycled tot Bluetooth-speakers, waarvan de opbrengst grotendeels naar de militaire eenheden gaat.

Verstoringen en toekomstperspectieven

Nu Oekraïne haar vierde winter met oorlog ervaart, uit hij zorgen over de toenemende ongelijkheid en verdeeldheid binnen de samenleving, die ooit verbonden was door de urgentie en gedeelde doelstellingen. Tijdens een interview met het persbureau De Associated Press droeg hij een rode MAGA-hoed, een gespreksvoer dat hij koos als een ironisch statement over de kwetsbaarheid van Oekraïne dat afhankelijk is van buitenlandse hulp die op elk moment kan stoppen of verdwijnen.

De betekenis van de collectie en de rol van de kunstenaar

De kelder wordt een ontmoetingsplek voor soldaten die nieuwe artefacten en verhalen brengen. Kilderov beschouwt zijn verzameling als een rauwe en directe registratie van de Oekraïense realiteit en een uitdrukking van solidariteit, die hij vreest dat die kan verdwijnen. “Toen Rusland Kiev aanviel, pakten mensen hun geweren en gingen vechten,” zegt hij. “Ik hoop dat die eenheid terugkeert.”

De collectie van Kilderov blijft groeien en biedt een tastbare, visuele herinnering aan de oorlog en het verzet die zich in Oekraïne afspeelt. Het combineert kunst, geschiedenis en persoonlijke verhalen en krijgt zo een belangrijke rol in het documenteren van een complexe tijd.

Spread the love