De Indiase ambitie voor batterijrecycling: banen, schone energie en mineraalzekerheid
Europees nieuws

De Indiase ambitie voor batterijrecycling: banen, schone energie en mineraalzekerheid

De huidige situatie en kansen in batterijrecycling

In heel India staat batterijrecycling voor een combinatie van uitdagingen en mogelijkheden. Het speelt een cruciale rol in de transitie naar schonere energiebronnen. In de afgelopen tien jaar is een beginselversie ontwikkeld van systemen die materialen uit gebruikte batterijen ophalen, zoals die in elektrische voertuigen, smartphones en andere elektronische apparaten. De waardevolle mineralen die uit deze batterijen worden gewonnen, waaronder lithium, kobalt en nikkel, worden opnieuw gebruikt in India’s groeiende vloot elektrische voertuigen en zonne-energie-installaties.

Het recyclen en hergebruiken van batterijen is belangrijk om de afhankelijkheid van geïmporteerde metalen te verminderen. Volgens Rajat Verma, oprichter en CEO van Lohum Cleantech, een batterijfabrikant en recyclingbedrijf uit Noida, ongeveer 40% van de benodigde koperen en aluminium materialen in India wordt hergebruikt uit afval. Hij stelt dat het streven hetzelfde te bereiken geldt voor lithium, kobalt en nikkel.

Economische potentie en werkgelegenheid

Een officieel gesystematiseerd recycleproces kan mogelijk 100.000 groene banen creëren en bijna 40% van de vraag naar belangrijke mineralen in India voorzien, zo blijkt uit een studie van november door het hernieuwbare energie-analistencollectief RMI. Volgens het rapport zou een industrie rond batterijrecycling en hergebruik een waarde van 9 miljard dollar kunnen krijgen, vooral doordat de vraag naar batterijen door elektrische voertuigen snel toeneemt.

Marie McNamara, projectmanager bij RMI’s India-programma en medeauteur van het rapport, benadrukt dat deze materialen – in tegenstelling tot plastics – oneindig hergebruikt kunnen worden zonder afbreuk te doen aan hun materiaalsterkte en kwaliteit, mits ze correct worden gerecycled en verfijnd.

Uitdagingen en beperkingen

Maar het systeem staat nog voor aanzienlijke obstakels. India beschikt momenteel over een capaciteit van 60.000 ton batterijrecycling, maar niet alles wordt ingezet omdat de bevoorradingsketens nog in ontwikkeling zijn. Een belangrijke oorzaak is dat het meeste afvalrecycling in India door informele arbeiders wordt gedaan, die schattingen variëren tot vier miljoen mensen. Zij werken zonder formele contracten en behandelen diverse soorten afval, inclusief batterijen.

Beleidskloof en praktische problemen

India behoort tot de landen met de hoogste emissies van broeikasgassen, doordat het voor miljarden mensen elektriciteit levert. Tegelijkertijd groeit de sector voor schone energie snel, aangedreven door de adoptie van zonne-energie en elektrische voertuigen. In 2022 introduceerde de Indiase overheid regels voor het beheer van batterijafval, die milieuvriendelijk verwijderen en beheer voorschrijven.

Desondanks wordt door experts en recyclingsbedrijven aangegeven dat de uitvoering hiervan tot nu toe slecht is geweest. Veel recycling gebeurt nog steeds informeler en er ontbreken gestructureerde systemen voor de verwerking en recycling van afvalbatterijen. Volgens Jaideep Saraswat van Vasudha Foundation ontbreekt het in India nog aan een robuuste keten voor batterijrecycling, ondanks een snelle beleidsontwikkel.

Hoe batterijrecycling in de praktijk werkt

Een gemiddelde elektrische autocel heeft een lengte van ongeveer 1,5 meter, weegt tot 400 kilogram en is ontworpen voor een levensduur van minimaal 160.000 kilometer, wat meestal na 8 tot 12 jaar wordt bereikt. Bij correcte recycling kan tot 90% van de inhoud van een EV-batterij worden teruggewonnen.

Recyclingmethoden variëren. Vaak worden batterijen gegranuleerd in fijne poeders via mechanisch also of gesmolten in industriële oven. Vervolgens worden chemicaliën gebruikt om specifieke metalen eruit te halen. Een alternatieve methode is het hergebruiken van oude batterijen om opgeslagen zonne- en windenergie te leveren voor woningen en kleine bedrijven. Dit proces omvat het testen op defecten en het reinigen van componenten voordat de batterij opnieuw wordt ingezet.

Illegale dumping van giftige stoffen door recyclers kan leiden tot milieuschade. Nishchay Chadha, CEO van ACE Green in de VS en actief in India, waarschuwt dat onjuiste verwerking van lithiumbatterijen omgevingsgevaarlijk kan zijn doordat het schadelijke gassen en afvalwater met zware metalen produceert. Indien niet correct uitgevoerd, kan dat bodem en water vervuilen.

Chadha merkt op dat de uitbreiding van recyclage in India beperkt is vanwege het gebrek aan waardering voor milieuvriendelijke werkwijzen en het ontbreken van een goed gestructureerd industrie-ecosysteem voor batterijrecycling. Volgens McNamara van RMI moeten trainingen voor afvalverwerkers opgezet worden en moet de overheid steun bieden aan bedrijven die deze arbeid willen formaliseren.

Mineraalimport en zelfvoorzienendheid

Wereldwijd zijn kritieke mineralen zoals lithium, nikkel en kobalt essentieel voor tal van producten, van smartphones tot elektrische auto’s. China controleert een groot deel van de wereldwijde keten voor mijnbouw, raffinage en verwerking van deze mineralen, volgens het International Energy Agency. India is nog niet in het bezit van operationele mijnen voor lithium en enkele andere belangrijke mineralen, en is voor een groot deel afhankelijk van China en andere Aziatische landen.

Effectieve recycling en hergebruik van gebruikte producten kunnen in India een belangrijke rol spelen bij het voorzien in de vraag naar mineralen. Chadha adviseert dat India voorzichtig moet handelen, omdat recycling in China als een strategisch onderdeel van de toeleveringsketen wordt beschouwd, ondanks dat het vaak verliesgevend is. Het land beschouwt recycling als een cruciaal onderdeel van het geheel, waarbij winst wordt gemaakt over de hele keten.

Ondertussen blijven optimistische stemmen geloven dat indien de huidige groeimotor in India zich voortzet, er binnen afzienbare tijd vijf grote, multi-miljard dollarindustrieën kunnen ontstaan, aldus Verma van Lohum Cleantech.

Spread the love