De gestolen kerstfiguur en de achtergrond ervan
Een kerststal met personages die gezichten van doek hebben, gemaakt door de Belgische kunstenaar Victoria-Maria Geyer, werd tentoongesteld in een witte tent in Brussel op maandag 1 december 2025. Het betrof een uitvoering waarbij de gezichten van de figuren geen ogen, neuzen of monden vertoonden. Dit kunstwerk stond centraal in een controverse op sociale media, omdat het intense kritiek uitlokte.
Het gestileerde beeld van de jonge Jezus, dat uit stof was vervaardigd, was bedoeld om gelovigen van over de hele wereld te laten zien zichzelf in de zachte texturen zonder duidelijke gezichtskenmerken. Volgens Geyer was het doel dat elke katholiek, ongeacht afkomst of achtergrond, zich kon identificeren met het verhaal van de geboorte van Christus.
De diefstal en publieke reactie
Aan het einde van de week werd de figurine ontvreemd uit het kribje op de Grote Markt in het oude, historische centrum van Brussel. De diefstal vond plaats tussen laat vrijdagavond en vroege zaterdagochtend. De Belgische autoriteiten waren verbijsterd over deze brazen roof, vooral omdat het beeldje deel uitmaakte van een decor dat al wekenlang de aandacht trok vanwege de originele wijze waarop de gezichten waren vormgegeven.
Geyer’s creatie had veel negatieve reacties uitgelokt op sociale media, vooral omdat de gezichten geen oogpartijen, neuzen of monden hadden. Ondanks de aanvankelijke negatieve commentaren, ontwikkelde de publieke opinie zich verder. Sommige beschouwden het als een artistiek statement, terwijl anderen het zagen als een aanval op de religieuze symboliek.
Politieke en maatschappelijke reacties
Georges-Louis Bouchez, leider van de centrum-rechtse partij MR, die deel uitmaakt van de Belgische coalitie, uitte via X (voorheen Twitter) zijn kritiek op het kunstwerk. Volgens hem vertegenwoordigde Geyers Christus uit stof “geenszins de geest van Kerstmis” en vergeleek hij de figuren met ‘zombie-achtige’ mensen die men op treinstations treft.
Het populaire kerstfeest in Brussel trekt jaarlijks meer dan vier miljoen bezoekers, die genieten van glühwein, warme chocolade en winkelen bij meer dan 230 verkopers in de oude stad. Het werd traditioneel gekleurd door de aanwezigheid van een grote kerstboom en de inmiddels beroemde kribbe, die door Geyer was gemaakt en die door zowel de lokale katholieke kerk als de stad Brussel werd geselecteerd voor de jaarlijkse kerstviering.
De nasleep en veiligheidsmaatregelen
De organisatie ontkende dat de baby Jezus was onthoofd. Eerder was het gerucht dat het beeldje zou zijn vernield of gestolen, maar organisatorische bronnen geven aan dat dat niet het geval is. Geyer meldde dat vorige jaren soortgelijke figurines wel eens waren beschadigd of gestolen.
Na de diefstal is de baby Jezus in de kribbe inmiddels vervangen. De organisatoren en beveiligingsdiensten willen vanaf nu beter toezien op de kribbe, al zijn er geen extra veiligheidsmaatregelen genomen, zo werd gemeld.
Een inwoner van Brussel, Francis De Laveleye, uitte zijn mening over de situatie. Hij zei dat artistieke argumenten nooit zouden moeten leiden tot zulke negatieve en onzinnige conflicten. Volgens hem is het vooral kwalijk dat men het werk van een kunstenaar aanvällt en er een bagatellistische controverse van maakt, die Brussel in diskrediet brengt.



