Europees nieuws

Actievoerder Gearresteerd na Zelfgemaakte Verfactie op Onveilige oversteekplaatsen in Los Angeles

Context en Achtergrond

In Los Angeles hebben activisten zich betrokken bij het improviseren van verkeersmarkeringen op gevaarlijke kruispunten. Ondanks de trage voortgang van de gemeente in het aanbrengen van zebrapaden op locaties die zij als risicovol beschouwen, hebben deze activisten zelf actie ondernomen. Ze gebruiken verfrollers en andere middelen om de oversteekplaatsen te markeren, waarbij ze beweren dat hun methoden voldoen aan de regelgeving en dat hun werk bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

De Zelfgemaakte Verfacties

Deze acties worden vaak georganiseerd zonder vergunning, waarbij ze barricades en gele tape gebruiken voor het afzetten van de gebieden. Vervolgens schilderen ze snel en effectief witte markeringen op de weg met behulp van rollers, wat volgens hen in overeenstemming is met de geldende voorschriften. Deze initiatieven bouwen voort op het werk van vergelijkbare belangenorganisaties zoals de Crosswalk Collective.

Voorbeeld van een Guerillapactiek

Op een onlangs georganiseerd “paint party” bij een driekruispunt in een rustige woonwijk in West-LA werd een video gemaakt waarin Jonathan Hale, vermomd in een felgele veiligheidsvest, door politieagenten werd aangehouden. Tijdens de arrestatie wordt hem verwijt gemaakt van vandalisme zonder vergunning, terwijl een getuige buiten beeld wordt gehoord die roept: “Laat hem met rust, hij doet niets verkeerds.”

Reactie van de Groep en de Autoriteiten

Hale en zijn groep, People’s Vision Zero, stellen dat zij gesteund worden door een beweging die zich inzet voor het sneller plaatsen van zebrapaden op gevaarlijke kruispunten. Hale liet weten dat hij contact heeft gezocht met het kantoor van burgemeester Karen Bass en de lokale vervoersdienst LADOT, maar dat zij nauwelijks reactie kregen. Na zijn arrestatie verklaarde Hale dat hij en zijn groep hun activiteiten niet zullen stopzetten tenzij de burgemeester of de stad publiekelijk afstand neemt of concrete maatregelen neemt om de wegen veiliger te maken.

Verdeelde Standpunten

Het kantoor van de burgemeester gaf dinsdag aan dat zij bereid zijn samen te werken met Hale en andere inwoners die de wegen veiliger willen maken, teneinde de installatie van zebrapaden te versnellen. In dezelfde verklaring wordt benadrukt dat Hale ervoor heeft gekozen om zonder toestemming verder te gaan, ondanks uitgebreide communicatie over de wetten en richtlijnen op gemeentelijk, staats- en federaal niveau. Burgemeester Bass blijft volgens haar vastberaden om de veiligheid en toegankelijkheid van de wegen en trottoirs te waarborgen, ongeacht de manier waarop mensen zich verplaatsen.

Gedoe rond het “Vision Zero”-beleid

Het initiatief van Hale lijkt een directe reactie te zijn op het city’s “Vision Zero”-plan dat tien jaar geleden werd ingevoerd onder leiding van Bass’ voorganger. Dit plan richt zich op het verminderen van verkeersdoden en het verbeteren van de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers.

Oproepen tot Structurele Veranderingen

Alex Ramirez, directeur van de organisatie Los Angeles Walks, die zich inzet voor voetgangersveiligheid, pleit voor een formeel programma dat vergelijkbaar is met dat in Oakland, Californië. Dit zou de bewoners voorzien van middelen om zelfstandig bij te dragen aan het veiliger maken van de straten. Ramirez benadrukt dat activisten en gemeenschappen snel reageren op gevaarlijke kruispunten, vooral wanneer de officiële reactie uitblijft of traag is. Ze geeft aan dat Hale voor vandalisme is aangezegd en dat hij op 5 januari terecht moet verschijnen voor de rechter.

Spread the love