De dalende vraag naar buitenlandse luxeauto’s
In China neemt de vraag naar buitenlandse luxeauto’s af, terwijl consumenten vaker kiezen voor goedkopere Chinese merken die vaak met grote kortingen worden aangeboden. Deze trend speelt zich af in een markt die gewend was aan de dominantie van Europese merken zoals Porsche, Aston Martin, Mercedes-Benz en BMW, die lange tijd het hogere segment van de grootste autofeeskt in de wereld beheersten.
De impact van een trage economie op de luxemarkt
Een langdurige neerwaartse trend in de Chinese vastgoedmarkt heeft ertoe geleid dat veel consumenten terughoudender zijn geworden met grote aankopen. Tegelijkertijd worden mensen met vermogenden steeds voorzichtiger in het publiek tonen van hun rijkdom, aldus Paul Gong, hoofd van China Automotive Industry Research bij UBS.
Veel autokopers worden bovendien beïnvloed door een subsidiesysteem van 20.000 yuan (ongeveer 2.830 dollar) dat de Chinese overheid aanbiedt voor de aanschaf van elektrische en plug-in hybride voertuigen. Koper hebben de neiging goedkopere instapmodellen te kiezen, waar de kortingen meer effect hebben, en deze worden meestal in China geproduceerd, aldus Gong.
“Vertraagde economische groei is een belangrijke reden voor de afnemende vraag naar premium voertuigen,” zegt Claire Yuan, directeur van bedrijfsratings voor Chinese auto’s bij S&P Global Ratings. Ze verwijst naar een segment dat normaal gesproken merken zoals Mercedes-Benz en BMW omvat.
Volgens S&P is het marktaandeel van luxeauto’s in China, meestal geprijsd boven de 300.000 yuan (42.400 dollar), tussen 2017 en 2023 meer dan verdubbeld tot ongeveer 15% van de totale verkopen. Echter, deze trend keert nu terug. In 2024 daalde het aandeel van de verkoop van premiumauto’s tot 14%, en in de eerste negen maanden van 2025 tot 13%, aldus S&P.
De groei van Chinese autofabrikanten
Ondertussen hebben Chinese fabrikanten, waaronder BYD, hun positie versterkt door technologische innovatie, en bieden ze nieuwe elektrische voertuigen en hybrides aan tegen lagere prijzen, inclusief premium modellen, zo melden analisten.
“De producten van Chinese autofabrikanten zijn concurrerender en betaalbaarder, ook in het hogere segment,” zegt Yuan. “Daarom verliezen buitenlandse merken langzaam aan momentum.”
Het marktaandeel van Chinese automerken in de verkoop van personenauto’s steeg tot bijna 70% in de eerste 11 maanden van dit jaar, meldt de China Association of Automobile Manufacturers. Duitse merken hadden een aandeel van 12%, Japanse ongeveer 10%, en Amerikaanse merken bijna 6%.
BYD heeft recent Volkswagen voorbijgestoken als grootste autoverkoper in China. Volgens de China Passenger Car Association is BYD dit jaar de best verkopende autofabrikant voor “nieuwe energiesystemen,” waaronder elektrische voertuigen en hybrides. Het bedrijf heeft de prijzen van zijn elektrische en plug-in hybride modellen met tot 34% verlaagd, wat druk zet op concurrenten zoals Geely en Leapmotor.
Verminderde verkopen bij Europese merken
De verkoop van Mercedes-Benz daalde in China met 27% in het derde kwartaal van 2025 in vergelijking met het jaar daarvoor, volgens de laatste rapportages. Ook de verkoop van BMW en haar dochtermerken zoals Mini daalde met 11,2% in dezelfde periode.
Porsche en Aston Martin melden eveneens een afname in vraag vanuit China. Ferrari, een Italiaanse luxe autofabrikant, rapporteerde een daling van 13% in auto-exports naar China, Hong Kong en Taiwan over januari tot september. Dit was de enige regio waar tijdens die periode de verkoop afnam.
Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz, stelde eind oktober dat “de hypercompetitie in China voorlopig niet zal verdwijnen.” Het bedrijf meldde dat de markt voor luxeauto’s in China nog altijd gespannen bleef.
Verkoop van tweedehands luxeauto’s onder druk
De afname in de interesse voor luxevoertuigen raakt ook de dealerbasis zwaar. Li Yi, verkoper bij een Porsche-center in Beijing, zegt dat een Panamera 2.9T uit 2024 met ongeveer 20.000 kilometer op de teller wordt aangeboden voor 950.000 yuan (circa 134.300 dollar). De vorige eigenaar kocht hem voor ongeveer 1,4 miljoen yuan (198.454 dollar).
“Het is vooral het gevolg van de trage economische situatie,” aldus Li. “Niet alleen Porsche. Ook Mercedes-Benz, BMW, Bentley en Rolls-Royce ondervinden hetzelfde.”
Ook op een gebruikte autoveilingmarkt in Beijing beschrijven vertegenwoordigers van verschillende dealers een vergelijkbaar somber beeld. Zij vertelden dat de prijzen voor luxeauto’s de afgelopen jaren aanzienlijk zijn gedaald.
Volgens de China Association of Automobile Manufacturers bereikte de maandproductie in november een record van 3,5 miljoen stuks, hoewel de binnenlandse autoverkoop met 4% daalde onder invloed van afnemende vraag en het stopzetten van sommige subsidieregelingen.
Een autoverkoper op de markt grapte: “Wie heeft er tegenwoordig nog geld? De zakken van de mensen zijn schoner dan hun gezichten.” Het prijsniveau is sinds twee jaar gedaald, en er worden grotere kortingen aangeboden, aldus de verkoper, die haar naam niet wil noemen vanwege haar werkzaamheden.
“Mensen denken nu goed na voordat ze uitgeven,” voegde ze eraan toe.



