Actievoerder gearresteerd voor vandalisme na schilderen van onveilige zebrapaden in Los Angeles
Europees nieuws

Actievoerder gearresteerd voor vandalisme na schilderen van onveilige zebrapaden in Los Angeles

Inleiding

Tot frustratie over de trage voortgang van de stadsdiensten in het schilderen van zebrapaden op locaties die door voetgangers als gevaarlijk worden beschouwd, hebben activisten in Los Angeles zelf de handen uit de mouwen gestoken. Ze begonnen met het zelf aanbrengen van markeringen op de bestrating, wat uiteindelijk heeft geleid tot de arrestatie van een van hen wegens vandalismedelicten.

De acties van de activisten

Op een video die online is geplaatst is te zien hoe Jonathan Hale, gekleed in een opvallende gele veiligheidsvest, wordt gearresteerd door een politieagent op zondag. Zijn groep, People’s Vision Zero, had een zogenaamde guerrillapaintactie georganiseerd bij een vierpijlingskruising in een rustige woonwijk in West-LA.

De agent zegt: “U maakt gebruik van stadseigendom zonder vergunning.” Een vrouwelijke stem in de video reageert met: “Laat hem met rust. Hij doet niks verkeerds.”

Hale en zijn medestanders hebben stealth paint-operaties georganiseerd op verschillende locaties in de stad waar ze gevaarlijke kruispunten voor voetgangers willen aanpakken. Daarbij plaatsen ze barricades en gele linten en gebruiken snel rollers om de straat te markeren met heldere witte lijnen die volgens hen voldoen aan de voorschriften. De groep bouwt voort op jarenlang werk van een vergelijkbare belangenorganisatie, het Crosswalk Collective.

De reactie van de stad en de beleidsmakers

In een verklaring na zijn arrestatie zegt Hale dat de stad nu belastinggeld moet besteden aan het verwijderen van hun half afgewerkte zebrapad. Hij wijst er verder op dat dit hele probleem voorkomen had kunnen worden als het college van burgemeester en wethouders een issue dat levens op het spel zet niet had genegeerd.

Hale geeft aan contact te hebben gehad met het kantoor van burgemeester Karen Bass en met de Dienst Mobiliteit en Vervoer (LADOT), maar dat er weinig respons is geweest.

Hij stelt dat hij duidelijk heeft gemaakt dat hun acties doorgaan tenzij de stad publiekelijk afstand neemt of concrete stappen onderneemt om de straatveiligheid te verbeteren.

Over de reactie van de stad

Op dinsdag heeft het kantoor van de burgemeester middels een verklaring aangegeven dat het bereid is samen te werken met Hale en alle inwoners die de bestrating veilig willen maken. Doel is het proces te versnellen voor de installatie van zebrapaden.

De verklaring stelt verder dat, ondanks communicatie over wet- en regelgeving, Hale bewust zijn eigen koers blijft varen. Burgemeester Bass benadrukt dat het haar prioriteit is om de veiligheid en toegankelijkheid van straten en stoepen voor alle inwoners te waarborgen.

Verzoeken om commentaar over Hale’s acties richting LADOT bleven zonder directe reactie.

De achterliggende doelen en de controverse

De naam van Hale’s groep is een verwijzing naar de ‘Vision Zero’-strategie van de stad, die tien jaar geleden onder Bass’ voorganger werd geïntroduceerd met het doel verkeersdoden onder voetgangers terug te dringen.

Alex Ramirez, directeur van de pro-voetgangers non-profitorganisatie Los Angeles Walks, benadrukt dat LA behoefte heeft aan een formeel programma, vergelijkbaar met dat in Oakland, Californië, dat inwoners ondersteunt bij het aanpakken van gevaarlijke verkeerssituaties.

Hoewel haar organisatie niet verbonden is met Hale, begrijpt Ramirez de frustratie van actievoerders. “Wanneer gemeenschappen gevaarlijke kruispunten signaleren en geen reactie krijgen, moeten ze soms zelf actie ondernemen,” zegt ze.

Hale werd officieel aangeklaagd voor vandalisme op geringe zedelijkheid en heeft een zitting gepland voor 5 januari.

Spread the love