Het incident en de voorlopige tellings
In de omgeving van Kreta zijn tijdens het weekend minstens achttien migranten overleden toen hun boot omsloeg. Op de betreffende boot werden twee levende personen gevonden tussen de zeventien lijkers. Volgens de Griekse autoriteiten was de boot bedoeld voor de overtocht van 34 mensen, maar was er tijdens de reis al sprake geweest van sterfgevallen en vermissingen.
Hulpverlening en omstandigheden
De Griekse kustwacht voert momenteel een zoektocht en reddingsactie uit. De pogingen worden bemoeilijkt door sterke wind en ruwe zeeën. Het feit dat de overlevenden aangeven dat de boot oorspronkelijk 34 passagiers had, kan betekenen dat het dodental verhoogd wordt tot 32 slachtoffers.
Het naverzoek van de passagiers
Op zaterdag zag een passerend Turks handelsschip de half gezonken boot op ongeveer 66 kilometer ten zuidwesten van Ierapetra, een stad aan het zuiden van Kreta. Aan boord waren op dat moment 17 mensen reeds overleden; de andere twee overlevenden werden naar een ziekenhuis op Kreta gebracht. De overblijvende lichamen werden naar de plaatseigene mortuarium overgebracht voor sectie.
De gebeurtenissen aan boord
De overlevenden vertelden later dat de boot was vertrokken uit Tobruk, in Libië, op de nacht van 1 december. Op de volgende dag viel de motor uit, waardoor het vaartuig begon te drijven. Tijdens deze drift vielen vijftien mensen overboord en verdwenen ze. De autoriteiten bevestigen dat de boot redeloos werd na motorproblemen en dat de boot niet over de benodigde stabiliteit of voldoende hulpmiddelen beschikte.
Context en migratieroutes naar Europa
Griekenland vormt een belangrijke toegangspoort voor mensen die vluchten voor conflicten en armoede in het Midden-Oosten, Afrika en Azië. Dodelijke ongevallen komen regelmatig voor. Vroeger was de kortere, maar vaak gevaarlijke route van de Turkse kust naar de Griekse eilanden populairder. Door verhoogde patrouilles en beschuldigingen van terugdraaien en versnelde uitzettingen zonder asielprocedures te laten verlopen, wordt deze route nu minder gebruikt.
Veranderingen in migratiemethoden
Veel migranten maken nu de langere en gevaarlijkere oversteek over de Middellandse Zee vanuit Noord-Afrika, vooral uit Libië. Ze gebruiken daarvoor primitieve houten bootjes, grote opblaasboten en oude, verzwakte visvaartuigen. Dit verhoogt het risico op verdrinking en andere ongelukken tijdens de overtocht.



