Europees nieuws

Federale bevindingen onthullen dat 44% van de Amerikaanse opleidingsscholen voor vrachtwagenchauffeurs niet aan de overheidsregels voldoen

Introduction en context

Volgens een recent onderzoek van het federale Transportdepartement in de Verenigde Staten, voldoen bijna 44% van de circa 16.000 scholen die vrachtwagenchauffeurs opleiden niet aan de wettelijke eisen. Dit betekent dat mogelijk een groot deel van de opleidingsinstituten binnenkort hun activiteiten moet staken, tenzij zij voldoen aan de strikte regelgeving die recent is ingevoerd.

Beoordelingsproces en consequenties

De Amerikaanse Transportdepartement kondigde aan dat het de accrediteringen van bijna 3.000 scholen wil intrekken. Deze maatregel wordt genomen tenzij de scholen binnen 30 dagen kunnen aantonen dat zij aan de opleidingsnormen voldoen. Daarnaast worden ongeveer 4.500 scholen gewaarschuwd dat zij mogelijk hetzelfde lot onder ogen kunnen zien.

Scholen die hun accreditation verliezen, kunnen geen certificaten meer uitreiken waarop staat dat een leerling de opleiding heeft voltooid. Dit certificaat is noodzakelijk voor het verkrijgen van een rijbewijs, wat er waarschijnlijk toe zal leiden dat leerlingen zich zullen wenden tot andere opleidingsinstituten.

Audit van trucking bedrijven en immigratiecontrole

Fundamenteel in de aanpak van het departement is ook een controle van truckingbedrijven in Californië die eigendom zijn van immigranten. De Homeland Security onderzoekt de status van chauffeurs en hun geschiktheid om een commercieel rijbewijs te behouden.

Deze maatregelen maken deel uit van een strengere controle op de kwalificaties en veiligheid van vrachtwagenchauffeurs. Ze volgen op een incident waarbij een chauffeur die mogelijk niet in de Verenigde Staten was gemachtigd, een illegale U-turn maakte en betrokken was bij een fatale aanrijding in Florida, waarbij drie mensen om het leven kwamen.

Reacties en standpunten

Transportminister Sean Duffy heeft gedreigd om federale financiering voor California en Pennsylvania in te trekken als wordt bewezen dat de rijscholen niet aan de regels voldoen. Hij stelde voor om meer restricties op te leggen aan immigranten die een commercieel rijbewijs willen verkrijgen. Echter, recente rechterlijke uitspraken hebben deze nieuwe regels opgeschort.

“We pakken illegale en roekeloze praktijken aan die slecht opgeleide chauffeurs achter het stuur van grote vrachtwagens en schoolbussen laten zitten,” aldus Duffy.

Impact op de arbeidstekorten en beroepsopleiding

Het is nog onduidelijk hoe deze invoering van strikte controlemaatregelen de bestaande tekort aan vrachtwagenchauffeurs in de VS zal beïnvloeden. Volgens de American Trucking Association waren er vorig jaar ongeveer 3,58 miljoen actieve vrachtwagenchauffeurs in het land.

De Transportdepartement stelde dat de circa 3.000 afgewezen scholen tekortschoten in het naleven van opleidingsnormen en geen correcte administratie bijhielden. Daarnaast wordt hen beschuldigd van het vervalsen en manipuleren van traininggegevens. De namenlijst van de scholen die worden aangepakt, werd niet direct vrijgegeven.

Reacties uit de sector

Vervoersorganisaties hebben hun steun uitgesproken voor het versterken van de normen voor rijbewijzen en het zekerstellen dat chauffeurs voldoen aan minimale Engelsvaardigheden, zoals begin deze zomer door de Trump-regering werd geëist. Toch geven sommige groepen, die de belangen van immigrantenchauffeurs vertegenwoordigen, aan dat veel gekwalificeerde chauffeurs en bedrijven mogelijk worden aangevallen op basis van hun nationaliteit.

Paul J. Enos, CEO van de Nevada Trucking Association, zegt dat malafide actoren misbruik maken van regelgevingsgaten, wat gegrond bevonden moet worden.

Ook Todd Spencer, voorzitter van de Owner Operator Independent Drivers Association, waarschuwde dat zwakke of niet bestaande training standaarden leiden tot onvoldoende voorbereide chauffeurs en dat de gevolgen op de weg voor iedereen voelbaar zijn.

Verdenking van discriminatie van immigranten en Sikh chauffeurs

Bepaalde groepen, zoals chauffeurs van de Sikh-geloofsrichting, worden het slachtoffer van de nieuwe controles. Volgens de North American Punjabi Truckers Association vormen Sikh-chauffeurs ongeveer 40% van de vrachtwagenchauffeurs aan de Westkust en 20% nationaal. Naar schatting werken ongeveer 150.000 Sikh-chauffeurs in de VS.

De Homeland Security reageerde niet direct op vragen, maar de United Sikhs organisatie meldde dat zij direct contact hadden met eigenaren van Punjabi-bedrijven over de intensieve controlemaatregelen.

“Sikh- en andere immigrantenchauffeurs met schone papieren worden behandeld als verdachten, terwijl ze het transport in Amerika voortzetten,”

aldus de organisatie. “Wanneer overheidsinstanties legitieme, gelicentieerde chauffeurs afschilderen als risico’s, bevordert dat xenofobie, intimidatie en zelfs geweld op de weg. Beleid gebaseerd op angst in plaats van feiten brengt families, burgerrechten en de nationale keten in gevaar.”

In Californië werden ongeveer 17.000 commerciële rijbewijzen ingetrokken na bezorgdheid dat die mogelijk onterecht aan immigranten waren uitgegeven of na het verlopen van werkvergunningen nog geldig waren.

Spread the love