Je kent het wel: je zit ’s avonds lekker op de bank, laptop open, maar Netflix blijft maar bufferen – terwijl je provider snelle verbinding belooft. Of misschien moest je vanochtend wéér wachten tot je thuiswerk-call eindelijk in HD werd. Maar wat als het niet aan je laptop ligt, en zelfs niet aan je wifi-router?
Dit klinkt misschien als een klassiek buurman-verhaal (en eerlijk gezegd, mijn bovenbuurman had het er vorige week toevallig nog over), maar het echte probleem ligt vaak ergens anders. Laten we samen een laag dieper graven — letterlijk soms — en kijken wat er nou echt misgaat met je internet.
Bekabeling: het vergeten fundament
Heel vaak denken we: “Nieuwe laptop gekocht, snellere wifi aangeschaft, dus snelheid komt vanzelf.” Maar iets simpels als oude bekabeling in je huis of flatgebouw kan je complete internetervaring saboteren. In heel wat Nederlandse huizen, zeker van vóór 2000, ligt nog die vertrouwde grijze ISRA-kabel — technisch gezien antiek. Die kabels zijn absoluut niet gemaakt voor de snelheden die we nu afnemen (en betalen!).
Mijn collega klaagde vorige maand dat haar internet telkens uitviel. Monteur erbij — bleek dat de bedrading uit begin jaren ’90 was. Geen wonder…
Burengerucht: storende buren en apparaten
In Nederland wonen we dicht op elkaar. Dus je wifi signaal krijgt sowieso te maken met het netwerk van de buren, babyfoons, draadloze speakers — allemaal apparaten die elkaar kunnen storen. Op zo’n vrijdagochtend, als iedereen in je flat remote workt, kun je bijna raden wanneer de buren videobellen; je verbinding wordt ineens slomer, alsof iedereen via één stekkerblok streamt.
- Tip: Even via je router checken op welk wifi-kanaal je zit. Vaak helpt overstappen naar een minder druk kanaal.
- Let op: Veel modems van KPN of Ziggo kiezen zélf, maar niet altijd slim. Handmatig instellen werkt 9 van de 10 keer beter.
De provider-beloftes versus de praktijk
Providers adverteren met snelheden tot “1Gbit/s”, maar in praktijk haal je dat zelden. In ons wijkje in Rotterdam hoorden we in de buurt-Whatsapp dat niemand die gigabit haalt. Toch betaal je er wel voor. Soms zit het probleem niet in je huis, maar buiten: oude wijkcentrales, te veel aansluitingen, een knikje in glasvezel — het zijn allemaal mogelijke flessenhalzen.
Wist je trouwens dat bij slecht weer, vooral als het hard regent of onweert, de verbinding soms tijdelijk slechter kan zijn? Misschien toeval, maar vorige zomer viel ons glasvezel eruit net tijdens een hoosbui. In de appgroep dachten velen dat het aan Ziggo lag, maar de oorzaak was een defectje in de buitenkast op de hoek…
Praktische oplossingen (en wat niet werkt)
- Gebruik altijd een netwerkkabel tussen router en werkplek voor vaste pc’s. Ja echt, je merkt het verschil. Een tientje voor een goede UTP-kabel (cat 6 of 7) doet soms meer dan een dure nieuwe router.
- Laat een monteur langskomen als je huis oud is. Ze meten precies waar het signaal verliest.
- Test snelheid via kabel én wifi; als kabel snel is en wifi traag — dan zit het in je draadloze netwerk. Anders: zoek het in de bekabeling/kastje.
Natuurlijk: regelmatig herstarten van modem en router helpt soms, vooral na updates — maar verwacht er geen wonderen van. En die “wifi-versterkers” van Bol of Coolblue? Tja, soms werken ze, soms juist niet (mijn buurman zweert erbij, maar ik heb er zelf weinig succes mee gehad… misschien gewoon pech?).
Tot slot – en nu?
Geen internet is frustrerend, vooral als je een deadline hebt of gewoon rustig iets wil streamen. Mijn advies — begin niet direct aan nieuwe laptops of dure “mesh-systemen”, maar kijk eerst onder de motorkap: bekabeling, buren, provider. Vaak is de oplossing simpeler dan gedacht. Wellicht ook niet ideaal, maar soms moet je gewoon de klantenservice bellen en even blijven zeuren tot ze echt controleren waar het misgaat. In ons straatje in Utrecht werkte dat uiteindelijk wél.
Heb jij nog een onverwachte internet-hack, of een mysterieus probleem gehad met je verbinding? Deel het hieronder of stuur me een bericht. Misschien lossen we het samen op — of op zijn minst kunnen we erom lachen. In ieder geval, succes!