Europees nieuws

Werkzaamheden aan softwareprobleem op Airbus A320: vluchten onderbroken

Het softwareprobleem en de impact op de luchtvaart

Een veelgebruikt vliegtuigtype onder commerciële luchtvaartmaatschappijen wereldwijd vereist een softwarediagnose en -update vanwege een defect dat recentelijk heeft bijgedragen aan een plotselinge daling in hoogte van een JetBlue-vliegtuig vorige maand, zo bevestigden de fabrikant en Europese luchtverkeersveiligheidsautoriteiten vrijdag.

In reactie op het probleem hebben luchtvaartmaatschappijen wereldwijd vluchten geannuleerd of vertraagd, vooral vlak voor het weekend, om de software op het veelgebruikte civiele vliegtuig te herstellen. Airbus gaf aan dat een onderzoek naar het voorval heeft uitgewezen dat intense zonnestraling mogelijk data heeft beschadigd die essentieel zijn voor de werking van de vluchtbesturing van de A320-familie.

Oorzaken en technische details

Volgens Airbus kan de schade aan data worden toegeschreven aan sterke zonnestraling, die de computersystemen in de vliegtuigen heeft aangetast. Het bedrijf benadrukte dat deze datacorruptie waarschijnlijk de oorzaak is van de plotselinge hoogtedaling tijdens de vlucht. De gegevensbeschadiging beïnvloedt de vluchtbesturingssystemen, wat de operationele veiligheid mag verminderen.

Het probleem werd ontdekt tijdens een evaluatie van een incident dat zich vorige maand voordeed, waarbij een JetBlue-voertuig onregelmatigheden vertoonde in de hoogte. De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) en de Europese Unie Autoriteit voor Luchtvaartveiligheid (EASA) hebben geëist dat luchtvaartmaatschappijen de software per direct bijwerken. Volgens de EASA zou de defecte link in de software tot korte termijn verstoringen leiden in de vluchtplanning en operationele schema’s.

Gevolgen in de Amerikaanse en Europese luchtvaartindustrie

In de Verenigde Staten wordt geschat dat meer dan 500 vliegtuigen met een registratie uit de VS getroffen zullen worden door de softwareupdate. Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zoals American Airlines, die ongeveer 480 vliegtuigen uit de A320-familie in haar vloot heeft, werken aan het uitvoeren van de update, die meestal ongeveer twee uur in beslag neemt per toestel. Volgens de airline zal de meeste infrastructuur op vrijdag klaar zijn, met enkele aanvullende updates op zaterdag.

American Airlines houdt rekening met mogelijke vertragingen, maar benadrukt dat het voorkomen van annuleringen voorop staat en dat de veiligheid de hoogste prioriteit blijft. Andere maatschappijen, zoals Air India, Delta en United, melden beperkte verstoringen en verwachten dat de meeste updates snel en zonder grote problemen worden uitgevoerd.

In Europa heeft de situatie zich al genormaliseerd, doordat de meeste software-updates in de nacht en op zaterdagochtend zijn afgerond. Transportminister Philippe Tabarot merkte op dat de impact in Frankrijk miniem was, met bijna volledige terugkeer naar de normale operaties op de luchthavens.

Ook in het Verenigd Koninkrijk bleef de verstoring beperkt; British Airways meldde dat slechts drie van haar toestellen de update nodig hadden. EasyJet kondigde aan dat haar dienstregeling mogelijk wordt gewijzigd, afhankelijk van de planning van de software-aanpassingen. In Duitsland was Lufthansa bijna klaar met het uitvoeren van de updates, zonder dat vluchten werden geannuleerd, maar met lichte vertragingen in de planning.

In Scandinavië opereerden de vluchten volgens schema, nadat teams overnachtingen hadden ingezet voor de installatie van de benodigde software. Aerospace-adviseurs zoals Mike Stengel noemden de snelle en ad hoc aanpak mogelijk op de start- en landingsbanen of tijdens nachtelijke controles.

Specifieke incidenten en de verdere context

Op 30 oktober vertoonde een JetBlue-vliegtuig tijdens een vlucht van Cancun naar Newark ernstige problemen, waarbij minstens 15 passagiers gewond raakten en naar het ziekenhuis moesten worden gebracht. Het vliegtuig werd omgeleid naar Tampa, Florida. Dit incident wordt nu in verband gebracht met het softwareprobleem dat recent werd aangepakt.

Airbus is een van ’s werelds grootste vliegtuigproducenten en heeft haar hoofdkantoor in Frankrijk, met een uitgebreide productlijn die concurreert met Boeing. De A320-familie, waaronder de A320neo varianten, is marktleider in de categorie enkelvoudige gangpaden en wordt wereldwijd het meest verkocht volgens de gegevens van Airbus zelf.

Conclusie en verdere ontwikkelingen

De betreffende softwareaanpassing vond gelijktijdig plaats met de update van de motoren van de A320, en de meeste Airbus-toestellen in de wereld zouden binnen enkele uren worden bijgewerkt. De meeste luchtvaartoperators blijven de situatie monitoren en streven ernaar minimale verstoringen te realiseren, met prioriteit voor de veiligheid en de continuïteit van passagiersverkeer.

Spread the love