Het belang van eerlijkheid en integriteit bij het gebruik van AI
De snelle ontwikkeling en toepassing van generatieve AI-systemen, zoals ChatGPT, heeft een aanzienlijke invloed op het onderwijs. Studenten wereldwijd maken gebruik van chatbots om hulp te krijgen bij hun huiswerk. Echter, de veelzijdigheid van AI heeft verwarring veroorzaakt over wat acceptabel is en wat niet in academische contexten.
Daarnaast zorgt de brede integratie van AI in andere gebieden van het dagelijks leven voor verdere onzekerheid over de vraag waar de grenzen liggen tussen logisch gebruik en academische ongehoorzaamheid.
Wat je wel en niet moet doen bij het gebruik van AI voor schoolwerk
Vermijd simpelweg kopiëren en plakken
Chatbots kunnen uitgebreide en gedetailleerde antwoorden geven op vragen, wat de verleiding wekt om hun werk direct over te nemen en als het eigen werk te presenteren. Maar het gebruik van AI moet altijd een hulpmiddel blijven, niet de vervanging van inspanning en kritisch denken.
Het is niet anders dan informatie uit een handboek of een essay van iemand anders kopiëren en als eigen werk presenteren. Volgens de richtlijnen van de University of Chicago moet AI niet worden ingezet als vervanging voor eigen denkwerk. “AI kan helpen om concepten te begrijpen of ideeën te genereren, maar mag nooit het eigen denkwerk en moeite vervangen,” stelt men. “Maak altijd origineel werk en gebruik AI enkel voor begeleiding en verduidelijking.”
Daarom moeten studenten zelf blijven schrijven, of het nu met pen of toetsenbord is. Het gebruik van AI om teksten, samenvattingen, of schetsen te laten maken, kan leiden tot minder leerresultaten en slechtere prestaties bij toetsen en opdrachten.
Gebruik AI als studiemiddel
Volgens experts komt AI het beste tot zijn recht als aanvullende tutor of studiepartner. Studenten kunnen bijvoorbeeld AI gebruiken om moeilijke concepten uit te leggen of ideeën te brainstormen, zoals onderwerpen voor essays.
Docenten zoals Casey Cuny, een leraar Engels op een Californische middelbare school, moedigen bijvoorbeeld aan om de AI te gebruiken ter voorbereiding op toetsen. Hij adviseert studenten om notities, studiegidsen en ander cursusmateriaal te uploaden en de AI te vragen quizvragen te stellen en een lesplan te maken voor de onderwerpen waarin ze de fout gingen.
Hij gebruikt zelf een soort verkeerslichtsysteem op het schoolbord: groen mag voor brainstormen en feedback vragen, rood betekent dat het gebruik van AI voor het schrijven van theses of essays niet is toegestaan, en geel geeft aan dat het nog onduidelijk is of AI gebruikt mag worden. In dat geval kunnen leerlingen de docent vragen.
Ook Sohan Choudhury, CEO van de onderwijsplatform Flint, beveelt het gebruik van spraak-naar-tekst functies van AI aan. “Ik vat precies samen wat ik wel en niet begrijp over een onderwerp en kan het onderwerp in een paar minuten op een rijtje zetten,” zegt hij. “Het geeft me gerichte output op basis van mijn uitleg en analogieën.”
Het belang van het controleren van schoolbeleid rondom AI
Door de opkomst van AI zijn onderwijsinstellingen genoodzaakt richtlijnen op te stellen. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, hebben ongeveer twintig staten regels voor het gebruik van AI in scholen, maar de handhaving en het beleid variëren per staat en instelling.
Het is daarom verstandig om de eigen onderwijsinstelling te controleren op haar standpunt over AI-gebruik. Sommige universiteiten, zoals de University of Toronto, stellen dat studenten generatieve AI niet mogen gebruiken tenzij de docent expliciet toestemming geeft. Andere, zoals de State University of New York at Buffalo, laten studenten zelf bepalen welke tools zij inzetten, zolang ze binnen de kaders van de cursus blijven.
Het openlijk bespreken van AI-gebruik met docenten
AI wordt niet langer als een gevaarlijke tool beschouwd, maar als een technologie die de toekomst van werken en leren beïnvloedt. Transparantie hierover met_docenten_ is essentieel om misverstanden te voorkomen. Docenten onderkennen dat studenten vaak terughoudend zijn om te vragen of AI is toegestaan, uit angst beschuldigd te worden van spieken.
Volgens Rebekah Fitzsimmons, voorzitter van de adviescommissie AI aan Carnegie Mellon University, is het belangrijk dat studenten leren wanneer ze tools gebruiken die hen helpen bij het corrigeren of genereren van inhoud, en wanneer ze AI gebruiken om inhoud te produceren. Ze benadrukt dat studenten altijd AI moeten citeren als het werd ingezet voor ideeën, samenvattingen of eerste schetsen. Dit zorgt voor transparantie en correcte bronvermelding.
Ethiek en verantwoord gebruik van AI in het onderwijs
Onderwijsinstellingen wijzen erop dat AI-gebruik gepast moet zijn en in overeenstemming met de schoolwaarden. De University of Florida benadrukt dat studenten het schoolreglement en beleid omtrent academische integriteit moeten kennen, zodat hun gebruik van AI ethisch blijft.
Oxford University stelt dat AI-tools op een verantwoordelijke en ethische wijze moeten worden toegepast binnen de academische standaarden. Zij adviseren altijd eerlijk, integer en transparant te werken, en kritisch te blijven op de uitkomsten die door AI worden geproduceerd.



