Europees nieuws

Hoe de uitgeschakelde UPS-vloot de piektijd voor leveringen kan beïnvloeden

De gevolgen van de crash en het stilleggen van de vloot

Een vloot vliegtuigen die door UPS werd stilgelegd na een fatale crash, zal vermoedelijk niet hersteld worden voor de drukke feestdagenperiode. Dit komt door de uitgebreide inspecties en de mogelijke reparaties die nodig zijn. Volgens een intern memo van het bedrijf wordt er rekening gehouden met een herstel- en inspectieproces dat meerdere maanden in beslag neemt.

De inschatting van de hersteltijd

De memo, afkomstig van Bill Moore, de president van UPS Airlines, geeft aan dat het langer zal duren dan oorspronkelijk werd verwacht. Aanvankelijk werd het proces ingeschat op enkele weken, maar momenteel wordt uitgegaan van een periode van meerdere maanden voordat de vloot van McDonnell Douglas MD-11-vliegtuigen weer operationeel is.

De oorzaak en de directe reactie

Op 4 november vond er een brandgevaarlijke crash plaats in Louisville, Kentucky, waarbij 14 mensen omkwamen en minstens 23 anderen gewond raakten. Het incident werd veroorzaakt doordat tijdens het opstijgen de linker motor loskwam. Kort daarna besloten vervoerders hun MD-11-vloten landelijk stil te leggen, nog voordat de Federal Aviation Administration (FAA) een richtlijn uitvaardigde.

De inspecties en reparaties

Moore meldde dat de voortdurende evaluatie door Boeing aantoont dat de inspecties en mogelijke reparaties uitgebreider zullen zijn dan aanvankelijk werd gedacht. Hierdoor voorziet UPS dat het herstelproces meer tijd in beslag zal nemen dan verwacht.

Strategieën voor de piekperiode

Een woordvoerder van UPS verklaarde dat het bedrijf gebruik zal maken van noodplannen om gedurende het hoogseizoen aan de leveringsvereisten te voldoen. Het bedrijf benadrukte dat het noodzakelijk is om de volledige veiligheid van elk vliegtuig te waarborgen, zelfs als dit betekent dat vertragingen optreden.

De rol van de MD-11-vliegtuigen en de totoale vloot

De resterende 109 MD-11-vliegtuigen, die gemiddeld meer dan 30 jaar oud zijn, worden uitsluitend ingezet voor het vervoer van pakketten door pakketbezorgbedrijven. Deze toestellen maken ongeveer 9% uit van de totale UPS-vloot en 4% van die van FedEx.

Boeings betrokkenheid en aanvullende ondersteuning

Na de overname van de MD-11-productie door Boeing in 1997, werkt het bedrijf hard om instructies en technische ondersteuning te bieden aan de exploitanten. Boeing heeft bevestigd dat het zich inspant om de benodigde procedures voor inspecties en correctieve maatregelen te ontwikkelen, maar dat het wachten is op goedkeuring van de FAA.

Toekomstige inspectieprocedures

De FAA heeft aangegeven dat Boeing verantwoordelijk zal zijn voor het opstellen van de inspectieprotocollen en het implementeren van eventuele correctieve acties, die pas kunnen worden uitgevoerd nadat de FAA deze procedures goedkeurt.

Spread the love